Wednesday, July 10, 2013

TIP// Consuminderen

De laatste jaren gaan er veel geluiden op, over consuminderen. Een hippe term, die veel mensen ook graag gebruiken, omdat zij dan voelen dat zij iets goeds doen voor de wereld. Nu is het natuurlijk altijd goed om minder gebruik te maken van de natuurlijke stoffen, vooral stoffen waarbij de aarde eeuwen nodig heeft om deze te produceren. Een leuk feit, is echter wel, dat als mensen gaan minderen, zij dit vaak compenseren. Bijvoorbeeld, je wilt minder aan kleding uitgeven, gewoon, omdat je kast uit zijn voegen barst. Verder heb je alle hippe items van dit moment (ze kennen je voornaam bij de H&M) en weet je soms gewoon niet meer wat je moet kiezen. Je besluit het grondig aan te pakken en meld je af voor alle nieuwsbrieven, gewoon omdat je zo niet meer in de verleiding komt. Je spreekt met je vriendinnen af, dat je niets meer wilt horen en zien over mode. Je leest de fashion magazines niet meer, zelfs niet bij de kapper!
De eerste periode merk je dat het inderdaad mogelijk is om minder te consumeren. Je hebt die hippe tasjes van Zara of shirtjes van Zalando eigenlijk helemaal niet nodig en als je toch in de verleiding komt, dan doe je dit voordelig, bijvoorbeeld met korting. Nu merk je dat je jouw aandacht verschuift van kleding naar andere alternatieven. Zo ga je bijvoorbeeld vaker koffie drinken, bijvoorbeeld met je moeder. Gewoon, omdat het uit kan, toch? Langzamerhand ga je jouw oude shop gewoontes weer oppakken. Nu besteed je jouw geld bijvoorbeeld niet aan kleding, maar wel aan goede doelen of uitstapjes. Hoe kun je dan toch stoppen met winkelen? Wat is het medicijn? Wetenschappers hebben helaas geen medicijn. Een goede tip is wel, om in ieder geval goed om je heen te kijken. Neem eens een kijkje in de kledingkast van je moeder (voorwaarde is natuurlijk wel dat je dezelfde maat hebt). Jouw moeder koopt misschien andere merken, omdat zij denkt dat ze voordeliger zijn, zo shopt zij online bij Wehkamp of Miss Etam, dit wil echter niet zeggen dat zij geen hippe kleding in haar kast heeft. Uiteraard vergeet je ook niet te kijken in kast van zussen of zusjes en uiteraard vriendinnen, want zo besteed je minder, maar heb je wel veel meer keuze!

Het bovenstaande artikel kwam tot stand met inspiratie van Laura en Couponcode.


8 comments:

  1. Amen, we moeten echt beter nadenken over wat we allemaal kopen!
    xo



    christian




    My Dutch Fashion Style



    www.mydutchfashionstyle.com

    ReplyDelete
  2. Hele goede post. Klopt helemaal, ik probeer er ook meer en meer op te letten. Zeker die plastic tasjes.

    ReplyDelete
  3. oeeff dit is echt een probleem van mij!
    wat ik wel doe (heeft niks met winkelen te maken) Ik bewaar al m'n plastic zakken en die gebruik ik dan als afvalbak! Qua kleding ben ik echt niet van het 2e hands. Ik gooi ook nooit iets weg, ik draag soms nog kleding van 5/6 jaar geleden en ik heb al mn kleren nog van toen ik 13 was xD
    Wat ik wel doe voordat ik iets koop, ik schrijf het op m'n 'wishlist' en dan kijk ik of ik het na een tijdje nog steeds zo graag wil. Mn lijst ik aardig groot (helaas) maar ik haal ook veel weg. Dus als ik iets koop ik het nooit een miskoop en gebruik ik het ook echt goed!

    xxx

    ReplyDelete
  4. ps. ik moest werken in artis btw haha

    xx

    ReplyDelete
  5. Leuke schrijfstijl en erg leuk artikel! Ik moet eigenlijk ook gaan consuminderen..

    www.stylebyveronique.com

    ReplyDelete
  6. Goed artikel! En zo waar..
    Ik volg je nu terug op bloglovin :-) XX

    ReplyDelete
  7. Echt een heel leuk artikel, heel leuk dat je dit post!

    ReplyDelete

Lief van je dat je een reactie achterlaat! XO